Monday, November 30, 2009

Full First Day for Takuma and Hideki アバークロンビー下院議員と面会


Takuma Higashionna and Hideki Yoshikawa arrived in Honolulu and were met by Eric Wada and Jamie Oshiro. They had a short brunch and went to the Hawaii District Federal Building to meet with US Rep. Neil Abercrombie and US Senator Daniel Akaka. Both were not expected to be in but arrangements were made to meet with their representatives.

Lee-ann Kida from Rep. Abercrombie's office met with us first and was very well informed of the situations in Okinawa. She is a descendant of Kin-cho. She was very concerned about the environmental impact and didn't know that Takuma's court battle in San Francisco had been victorious. She questioned "then why is this still being done?" She was very supportive and offered whatever help she could. At almost the end of the visit, the senator himself walked in and Takuma and Hideki were very elated to meet him personally. Mr. Abercrombie's first words were " I know about the situation and bases in Okinawa and I don't agree with any expansion and think they should be out. There is no reason for such a big military presence in Okinawa anymore and both Japan and US should stop treating Okinawans as second class citizens." He also invited Takuma and Hideki to speak in front of the Congressional Defense Committee. This was such a great visit. it lasted for over an hour.
Next we went to visit Senator Akaka's office and met with his representative who took information and encouraged Takuma, Hideki and myself to write personally to Akaka explaining the situation and our feelings. He said that this could work as an environmental issue.

The night was spent with a welcome yuntaku kai at 3660 on the Rise in Kaimuki. Students from UH Okinawa ryugakusei group attended, as well as Ukwanshin friends and Hawaii seinenkai. It was very exciting for everyone, but not enough time to talk. So much to talk about with so little time, and also Hideki and Takuma were very tired.

Tomorrow will be visit with Earth Justice and hopefully other appointments. (Eric Wada, Ukwanshin Kabudan)

朝、ホノルルに到着した二人は、ハワイの友人エリック・ワダとジェイミー・オオシロに迎えられました。簡単なブランチをして、下院議員ニール・アバークロンビー氏と上院議員ダニエル・アカカ氏の事務所がある、ハワイ地区アメリカ連邦政府ビルに向かい、そこで、両議員と事務所の代表の方と会いました。

私たちと初対面であるアバークロンビー事務所のリーアン キダさんでしたが、沖縄の状況についてよく知っていました。彼女の家系は、金武町出身だそうです。基地の環境への影響についてとても気がかりのようで、琢磨さんたちのサンフランシスコでの勝訴について知ると、「では何故まだ(基地建設の計画が)進行中なの?」と疑問を投げかけていました。とても協力的で、何でもできることはしたいと申し出てくれました。

もう帰ろうとしたら、議員自身が事務所に入ってきました。琢磨さんと秀樹さんは、アバークロンビー議員に個人的に会えたことを喜んでいました。アバークロンビーさんの最初の言葉を引用します。「私は沖縄の基地の状況について知っていますし、いかなる拡張についても反対です。基地は出て行った方がいいと思っています。沖縄にあれほど大きな基地が存在する理由はもはやありませんし、日本もアメリカも、沖縄の人々を二流市民として扱うのをやめなければなりません。」彼は琢磨さんと秀樹さんに、軍事委員会の前で話すよう勧めました。アバークロンビー議員との話は1時間ほど続きました。

その後我々はアカカ上院議員の事務所を訪ね、議員の代理人と面会したのですが、代理人は琢磨さん、秀樹さん、そして私に、沖縄の現状やそれに関して我々が考えていることについて直接アカカ議員に書面で伝えれば、環境問題として提起できると提案してくれました。
夜はカイムキのレストランで歓迎ゆんたく会を開きました。ハワイ大学で学ぶ沖縄からの留学生、ハワイの御冠船歌舞団の友人たち、ハワイの青年会が参加しました。みんなとても喜んでいましたが、十分にお話する時間はありませんでした。

明日はアースジャスティスの方とお会いし、できれば他の方々とのミーティングも行う予定です。

No comments: